Reklama
The 1st International Chopin Competition on Period Instruments (2-14 September 2018)
 
 
Idea przybliżania szerokiej publiczności wykonawstwa na instrumentach historycznych towarzyszy Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina właściwie od chwili jego powstania. Zakup fortepianu marki Erard z 1849 r. otwierającego kolekcję instrumentów Instytutu oraz fundament Festiwalu „Chopin i Jego Europa” - wykonania na instrumentach historycznych zapoczątkowały konsekwentne poszukiwanie „prawdziwego brzmienia” muzyki Chopina. Jego kontynuacją stało się wydawanie serii płytowej „The Real Chopin”, obejmującej w tym momencie blisko 40 tytułów dostępnych w 50 krajach, zaś zwieńczeniem – I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, za sprawą którego udało się zainteresować najmłodsze pokolenie pianistów chopinowską aurą brzmieniową.
 
Laureatem I Międzynarodowego Konkursu na Instrumentach Historycznych został Tomasz Ritter, 23-letni polski pianista, studiujący aktualnie w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego. Drugą nagrodę zdobyli ex aequo Naruhiko Kawaguchi, reprezentant Japonii, oraz Aleksandra Świgut, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
 
Na trzecim miejscu uplasował się Krzysztof Książek, półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2015 r. Książek został nagrodzony również przez Polskie Radio za najlepsze wykonanie mazurków. Dwóch uczestników (Krzysztof Książek oraz Aleksandra Świgut) otrzymało nagrodę Orkiestry XVIII Wieku (propozycja występów z zespołem w Holandii). 
 
Jury przyznało też dwa wyróżnienia, zdobyli je Dmitry Ablogin (Rosja) i Antoine de Grolée (Francja). Tomaszowi Ritterowi przyznano dodatkowo nagrodę dla pianisty reprezentującego Polskę najwyżej ocenionego przez Jury Konkursu ufundowaną przez PKN ORLEN i nagrodę dla laureata pierwszej nagrody regulaminowej Konkursu, ufundowaną przez przedsiębiorstwo „Siemaszko” ze Szczecina.
 
Harmonogram Konkursu objął trzy etapy: pierwszy i drugi stanowiły recitale solowe, w repertuarze których – oprócz dzieł Chopina – znalazły się wybrane utwory Jana Sebastiana Bacha, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku, m.in. Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego czy Marii Szymanowskiej. W trzecim etapie sześcioro finalistów wykonało wybrane przez siebie utwory Chopina z Orkiestrą XVIII Wieku, która pomiędzy koncertami inaguracyjnymi i finałowymi wzięła
udział w Festiwalu EMANACJE w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 7-9 września. Zespół pod dyrekcją José Maria Florêncio towarzyszył tam Kevinowi Kennerowi,
 
Erichowi Hoeprichowi, Kristianowi Bezuidenhoutowi, Alene Baevej i wystąpił z programem poświęconym muzyce polskiej, w którym znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego oraz Henryka Wieniawskiego. 
 
Do dyspozycji pianistów było aż 19 instrumentów z epoki oraz kopii z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i prywatnych zbiorów Edwina Beunka z Holandii, Chrisa Maene’a z Belgii i Andrzeja Włodarczyka.
 
Konkurs na Instrumentach Historycznych został dostrzeżony przez media światowe jako wyjątkowe zjawisko w przestrzeni kulturalnej. Artykuły poświęcone jego pierwszej edycji pojawiły się w prasie na całym świecie – od Stanów Zjednoczonych, Amerykę Łacińską przez Europę aż po Daleki Wschód. I tak w The New York Times oraz The Washington Post czytamy: „organizatorzy Konkursu […] pragną zachęcić do eksploracji oryginalnego brzmienia ukochanego kompozytora […]”, w japońskim dzienniku autorzy przyznają, że „dzięki dotychczasowym zmaganiom uczestników konkursu, wielu ludzi zafascynowało brzmienie instrumentów historycznych, tak
inne od brzmienia fortepianów współczesnych”, rosyjski portal ClassicalMusicNews.ru pisze, iż „nowa epoka w historii świata pianistyki rodzi się na naszych oczach.”, niemiecki magazyn Musik-heute podkreśla:

 „Po raz pierwszy pianiści na Konkursie Chopinowskim […] grają na instrumentach z czasów polsko-francuskiego kompozytora […]”.

Transmisje i relacje z przesłuchań Konkursu można było śledzić za pośrednictwem mediów – TVP Kultura, TVP 1, Programu 2. Polskiego Radia oraz Polskiego Radia Chopin. Łącznie czas antenowy w mediach publicznych dedykowany Konkursowi wynosił ok. 75 godzin.
 
Śladem Konkursu Chopinowskiego w 2015 wydarzenia I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych można było oglądać za pośrednictwem najpopularniejszej platformy streamingowej, YouTube. W ciągu niecałych 2 tygodni odnotowaliśmy blisko 445 tys. wyświetleń przesłuchań konkursowych, publiczność z całego świata obejrzała łącznie 1 768 431 minut Konkursu, co stanowi 175 tygodni. Najliczniejszą grupą odbiorców byli Polacy, a następnie nieco mniej liczni Japończycy,
Koreańczycy, Amerykanie, Niemcy. Konkurs obecny był także na niespotykaną dotąd skalę w mediach społecznościowych, w których również można było na żywo oglądać zmagania konkursowiczów. Transmisje na portalu Facebook były przez użytkowników wyświetlane 160 tys. razy, odnotowano również ok. 6 tys. udostępnień i 15 tys. reakcji na posty dotyczące transmisji wydarzeń konkursowych. Taki typ promowania muzyki Chopina gwarantuje dotarcie do najdalszych zakątków świata.
 
Wydarzenia konkursowe zgromadziły w Filharmonii Narodowej siedmiotysięczną publiczność z całego świata. Największą popularnością cieszyły się przesłuchania finałowe.
 
Konkurs Chopinowski wspiera finansowo PKN ORLEN, TOTALIZATOR SPORTOWY, KGHM.
Następna edycja Konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych planowana jest na rok 2023, a już za 2 lata, w październiku 2020 r. po raz kolejny Warszawa stanie się stolicą muzyki Fryderyka Chopina za sprawą XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
 
mat. prasowe

Partnerzy

abk_logo kdm_logo zpap_logo teraz_polska_logo bok_logo kt_com_logo kopd_logo mediatory_logo_2 logo_lp
zamek_krolewski_logo perly_medycyny_logo mfr_orzel2013_logo mgr_orzel2013 mpr_orzel2013 gat_2013_logo logo_pp spp_2013 egd logo
 bwl logo  thingsbulb  cbck logo orly_budownictwa_logo rig_logo_2  logo kart arena  Platforma  retail logo