Reklama
Architekci, twórcy wizualni, eksperci odpowiedzialni za muzealną narrację i zawartość merytoryczną to sztab specjalistów pracujący od wielu miesięcy nad projektem Muzeum Polskiej Wódki. Wszystko po to, by już w pierwszej połowie 2018 roku otworzyć je dla szerokiej publiczności. Multimedialna ekspozycja, przedstawiająca w nowoczesny sposób wielowiekową historię narodowego trunku Polaków, połączona z atrakcyjną częścią gastronomiczno-usługową, ma ambicję stać się nie tylko jednym z najciekawszych miejsc stolicy, ale też ważnym punktem na światowej mapie muzeów.
 


Budowa Muzeum Polskiej Wódki na warszawskiej Pradze idealnie wpisuje się w rozległy plan rewitalizacji całej dzielnicy. Już teraz, jeden z jej ważniejszych zabytków – dawna wytwórnia wódek, obecnie Centrum Praskie Koneser - zmienia się nie do poznania, a w nim historyczny budynek rektyfikacji - siedziba nowego muzeum. Rozpoczęte w 2015 roku i prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków roboty budowlane dobiegły końca. Do wykonania pozostały prace wykończeniowe i aranżacyjne. Twórcy muzeum stawiają sobie za cel połączenie najnowszych, interaktywnych technik muzealnych z pokazaniem autentycznych eksponatów, w tym zrekonstruowanych elementów pieców żeliwnych, które od końca XIX w. stanowią charakterystyczną część obiektu.


- Muzeum Polskiej Wódki to nie tylko instytucja poświęcona historii narodowego alkoholu. To przede wszystkim miejsce edukacji w wielu obszarach: architektury, designu, sztuki, czy kulinariów. Polska Wódka, jako część naszej tożsamości kulturowej, otwiera możliwość pokazania spektrum tematów. Naszą rolą jest ich przedstawienie w jak najbardziej atrakcyjny dla współczesnego odbiorcy sposób - tłumaczy Mirosław Nizio, właściciel Nizio Design International, pracowni architektonicznej odpowiedzialnej za projekt Muzeum Polskiej Wódki. W najbliższych miesiącach czeka nas bardzo dużo pracy. Będziemy umieszczać wszystkie eksponaty, z których większość będzie miała postać interaktywną, tak, aby każdy zwiedzający mógł ich dotknąć, obejrzeć i doświadczyć.


Polska Wódka to część polskiej tradycji, kultury i historii, ale też jeden z najważniejszych produktów eksportowych. Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona powstającego muzeum, na pytanie, czy Polska Wódka powinna mieć swoje muzeum, odpowiada zdecydowanie:
- Polska Wódka jest jedynym polskim produktem, który śmiało możemy nazwać marką globalną, obecną i znaną na rynkach całego świata. Dlatego zasługuje na szczególny szacunek. Chcemy budować jej pozycję i wartość, edukować jak powstaje, z jakich tradycji się wywodzi i na czym polega jej unikalność. Stąd inicjatywa stworzenia Muzeum Polskiej Wódki. A wybór jego lokalizacji był naturalny - dawna wytwórnia wódek na warszawskiej Pradze to miejsce wyjątkowe, tak pod względem architektonicznym, jak i historycznym. Przez ponad 100 lat to właśnie tu powstawały kultowe marki wspaniałych i znanych każdemu polskich wódek.

 


Powinniśmy wiedzieć, że nasz narodowy trunek jako unikalny produkt, wywodzący się z konkretnej tradycji i obszaru, został wpisany na listę chronionych oznaczeń geograficznych Unii Europejskiej. Między innymi także dzięki aktywnym działaniom Stowarzyszenia Polska Wódka, w styczniu 2013 r. Polska Wódka otrzymała swoją nową, obowiązującą dziś, ustawową definicję, precyzującą z czego, jak i gdzie może być wytwarzana.

Stowarzyszenie nie ustaje w wysiłkach, by chronić i promować wizerunek Polskiej Wódki w kraju i zagranicą, a przede wszystkim edukować rodaków, by znali historię swojego znakomitego trunku i aby byli z niego dumni, tak jak Szkoci z whisky, a Francuzi z koniaku.

 
Definicja Polskiej Wódki precyzuje, że może być ona wytworzona jedynie z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej wytwarzania (poza butelkowaniem) muszą odbywać się na terenie Polski. Tym, co wyróżnia Polską Wódkę na tle innych tego typu trunków jest droga od surowca z pola upraw do alkoholu dostępnego na sklepowych półkach. Proces produkcji przebiega dwuetapowo: w gorzelni oraz w zakładzie rektyfikacji, gdzie nad jakością i smakiem Polskiej Wódki czuwa człowiek, doświadczony gorzelnik.

O zgodności alkoholu z definicją informuje umieszczony na butelce napis Polska Wódka / Polish Vodka.
 
Materiały video można obejrzeć na kanale YouTube pod poniższymi linkami:
Z udziałem Andrzeja Szumowskiego: https://www.youtube.com/watch?v=j9jsvN9tW6U
Z udziałem Mirosława Nizio: https://www.youtube.com/watch?v=6nf-FoMygYM
 
mat. prasowe
 
 

 

Partnerzy

abk_logo kdm_logo zpap_logo teraz_polska_logo bok_logo kt_com_logo kopd_logo mediatory_logo_2 logo_lp
zamek_krolewski_logo perly_medycyny_logo mfr_orzel2013_logo mgr_orzel2013 mpr_orzel2013 gat_2013_logo logo_pp spp_2013 egd logo
 bwl logo  thingsbulb  cbck logo orly_budownictwa_logo rig_logo_2  logo kart arena  Platforma  retail logo